26.10.2022 TÄRKEÄ MUISTUTUS TIETOJENKALASTELUSTA On siis syytä olla aina tarkkaavainen ja epäilevä, mikäli saa viestin joka on naamioitu tulleeksi sähköpostin ylläpidolta
(tai esim. viranomaistaholta, postilaitokselta, pankilta, käyttämäsi verkkopalvelun ylläpidolta) ja siinä pyydetään kirjautumaan jollekkin sivustolle, tai pyydetään
sähköpostitse antamaan omat tiedot tunnuksien ja salasanan lisäksi. Aiheena kalasteluviesteissä on usein pelottelumielessä tilin tai palvelun sulkeutuminen nopealla aikataululla, tai katoaminen tavalla tai toisella. Joissakin tapauksissa virallisen palvelun kirjautumissivu on kopioitu sellaisenaan linkin taakse, ja se saattaa hämätä kalasteluviestissä ollutta linkkiä klikanneen antamaan kirjautumistiedot vääriin käsiin. Jopa KaseNetin selainsähköpostin kirjautumissivusta on tehty aikoinaan kopio toisaalle ja lähetetty ylläpidon nimissä kalasteluviestejä. Oikean kirjautumissivun osoitteen voi aina tarkistaa internetselaimen osoiteriviltä mikäli epäilys sen aitoudesta herää.
KaseNet ei koskaan kysele sähköpostiasiakkaidensa tunnuksia tai salasanoja sähköpostitse, eikä suoraan puhelimitse, eikä pyydä asiakkaitaan sähköpostitse kirjautumaan jollekkin erilliselle sivustolle korjatakseen tilanteen sähköpostissa. Mikäli vahingossa luovutit sähköpostin kirjautumistietosi vääriin käsiin, on ensimmäinen toimenpide vaihtaa sähköpostin salasana uuteen. Älä käytä aiemmin käyttämiäsi salasanoja, vaan keksi aina uusi. Salasanan vaihtaminen käy helposti selainsähköpostin kautta. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä myös ylläpitoon, KaseNetin asiakaspalveluun. KaseNet asiakaspalvelu 06-8887111 / asiakaspalvelu (at) kasenet.fi
Niin sähköpostikäyttäjien kuin erilaisten verkkopalveluiden tilitunnuksia ja salasanoja kalastellaan edelleen aktiviisesti erilaisin huijaussähköpostein.